Digitalna štampa

Digitalna štampa, kao revolucionarna tehnologija, predstavlja direktnu štampu sa računara,
bez komplikovanog tehnološkog procesa i mnoštva međufaza koju možete odraditi kod nas u štampariji na Banovom Brdu u Beogradu uz vrhunski kvalitet i pristupačnu cenu. Osmišljena je da u potpunosti olakša i zaštiti od greške proces štampe.
Priprema sa kompjutera odlazi pravo u mašinu koja za par minuta izbacuje prvi otisak.
Potvrda prvog otiska omogućava vam da u vrlo kratkom roku dobijete ostatak odštampanog
materijala, po uzorku na potvrđeni. Sve moguće greške načinjene u pripremi vrlo lako se
mogu ispraviti u hodu. Cena digitalne štampe zavisi i od dole navedenih usluga u kojima cenu možete proveriti za svaku uslugu posebno.

 

DIGITALNA ŠTAMPA -USLUGE I CENA

digitalna štampa

Današnja ekspanzija raznih medija za informisanje i nagli trend porasta elektronskih činilaca u
segmentu informisanja i komunikacije, postavlja pitanje da li su štampa i štampani materijal
uopšte potrebni. Da li tržište ima potrebu za štampanim proizvodima, kopiranjem, skeniranjem
i bilo kakvom uslugom vezanom za štamparsku industriju? 

Odgovor na to pitanje je lak, drugačija raspodela prioriteta u medijima za informisanje donela je promene i u štampi, a te promene su se odrazile na nagli porast udela digitalne štampe u odnosu na ofset. Brzi način života i neprestana potreba za komercijalnim materijalima postavila je nove uslove
poslovanja, koji se ogledaju u brzim rokovima štampe, malim tiražima i vrhunskom kvalitetu.

Sve su ovo karakteristike digitalne štampe. Slobodno možemo reći da je ovo vreme digitalizacije svih mogućih tehnologija usko vezanih za štampu. Istraživanja u grafičkoj industriji su pokazala da većina korisnika, čak 78%, ima potrebu za tiražima manjim od 3000 otisaka i da čak 30% poslova mora biti završeno za manje od 24h. Tim podacima treba dodati izuzetnu potrebu korisnika za personalizovanom štampom tj. takozvanom varjabilnom štampom.

Velika potreba za brzom digitalnom štampom ne izuzima kvalitet, pa je tako kvalitet kolorne i
crno bele digitalne štampe i dalje na vrhunskom nivou i zadovoljava sve zahtevnije
kvalitativne i ekološke tržišne uslove. Najbolji kvalitet možete dobiti kod nas u Copy Shop Beograd uz odličnu cenu vrhunske usluge.

Šta sve spada u digitalnu štampu

Papir nije jedina opcija na kojoj se radi, tu je digitalna štampa na majicama, kačketima,
šoljama, USB stikovima, kišobranima, olovkama …. Ovde sam spomenuo samo neke
najčešće opcije, tu su i drugi predmeti od tkanine ili od keramike.

Vizit karte – zbog značaja koji ovaj oblik papirne galanterije ima u životu, on se mora
spomenuti na prvom mestu. Digitalna štampa je kao stvorena za vizit karte, omogućava
odličan kvalitet otiska uz mogućnost da se rade mali tiraži. U nekom ranijem periodu su se
radile u dimenzijama 9cm x 5cm , te se i sada najčešće prave takve.

Za dimenzije vizit karte nema nekih strogih pravila (a u novije vreme ni za oblike), međutim
ipak se pazi da one imaju dimenzije koje omogućavaju da se smeste u pregrade u novčaniku
a da ne budu oštećene. Štampa se može raditi jednostrana i dvostrana, u zavisnosti za čega
se radi.

Vizit karte moraju da sadrže bitne informacije o tome ko ste i čime se bavite, te da se na
osnovu neke ilustracije može zaključiti čime se bavite. Obično se za to koristi logo firme, ali
mogu ne neke fotografije koje će dodatno ilustrovati ponudu koju vaša firma ima.

Uprkos velikom broju mogućnosti, dobro je da se ostavi nešto praznog prostora na vizit karti,
da bi se eventualno mogla napisati neka napomena prilikom davanja poslovnim partnerima ili
potencijalnim kupcima. Ukoliko se na ovo obrati pažnja, tada se plastifikacija radi samo sa
jedne strane.

Za neke luksuznije namene postoji veliki broj dodatnih opcija kao što su na primer, zlatotisak,
blinduk (suvi žig), UV zaštita, zlatotisak… Tu je i opcija plastifikacije nakon štampe, a koja
može biti sjajna ili mat.

Flajeri – su nešto sa čime se srećemo veoma često, to su jednostavni dokumenti na papiru a
u isto vreme su od velike pomoći pri predstavljanju nekog proizvoda ili usluge. Posebno su
zgodni za promociju događaja kao što su na primer koncerti. Postoji veći broj raznih
dimenzija, a one najčešće su veličine A6, A5 i A4. Nakon štampe je uobičajno da se vrši
presavijanje, nekada na dva dela, ali češće na tri ukoliko su većih dimenzija.

Kada se radi dizajn flajera i njihova priprema za štampu potrebno je da se povede računa o
delatnosti koju predstavlja i o ličnom pečatu onoga ko će biti predstavljen na njemu. Kako se
na njima dosta koriste slike i ilustracije, potrebno je povesti računa da ako ima nekog teksta
preko njih on bude jasno čitljiv.

Često se ljudi zanesu prlikom osmišljavanja dizajna, pa zahtevaju da to bude sve prekriveno
sa lepim slikama ili sličnim ilustracijama. To nikako ne treba tako da se radi, naziv firme, opis
ponude, logo, kontakt informacije i adrese prezentacija na internetu bi morale da budu jasno
čitljive.

Koristi se i naziv letak, ali pod njim se najčešće podrazumeva dokument koji nije presavijan.
On je uglavnom formata A6. U principu koji god naziv da se upotrebi nije preterano pogrešan.
Postoji dosta načina na koji se mogu deliti, često se ubacuju u poštanske sandučiće, dele na
ulici, šalju poštom, nezaobilazni su elementi promocije na sajmovima.

Brošure / katalozi – kada su u pitanju manji tiraži brošure ili kataloge ova opcija je veoma
dobro rešenje. Digitalna štamparija će dati predlog kako da se obavi povez na osnovu broja
stranica, to može biti žičana spirala, meki povez ili klemaricama (heftanje).

Sa brošurama ili katalozima se najlakše i najbrže na kvalitetan način prezentuju proizvodi ili
usluge potencijalnim kupcima. Zbog kvaliteta izrade sa jasnim fotografijama, te pobrojanim
svim bitnim informacijama potencijalni kupci imaju običaj da te brošure zadrže i čuvaju.
Veoma je česta situacija da kada nisu zainteresovani za ono što se nalazi u brošuri / katalogu
jednostavno ih proslede nekim prijateljima za koje znaju da ih to zanima.

Čak i kada se rade veliki tiraži sa ofset štampom, probni primerci koji služe za kontrolu kako
je odrađena priprema za štampu se prave pomoću digitalne štampe. Na taj način se smanjuje
broj mogućih grešaka i ostvaruje bolja kontrola nad proizvodnjom.

Digitalna štampa majica – prilikom ovog tipa štampe dolazi do dubokog prodiranja boja u
materijal i do dobrog povezivanja što daje na kraju solidan rezultat. Treba obratiti pažnju da
se prilikom štampe na belom pamuku postižu najbolji rezultati. Ukoliko se na obojenom
tekstilu, potrebno je koristiti prajmer i usled toga ne dolazi do kvalitetnog povezivanja kao
kada se koristi bela podloga, međutim i u ovom slučaju je rezultat veoma dobar i postojan na
pranje u mašini. Pored dobrog podnošenja pranja boje koje se koriste su postojane na UV
zrake tako da ne postoji opasnost da izblede.

Digitalna štampa na majicama nikako ne znači neko ograničenje po pitanju artikala, ovaka
štampa se radi se radi i na duksevima, košuljama, keceljama, eko-torbama (cegerima), malim
jastučićima. Veoma je na primer popularna štampa na majicama kratkih rukava za događaje
(koncerte, skupove), kod njih se ne traži prevelika trajnost štampe već oni koji ih poruče više
vole da dobiju veću količinu majica.

Metode koje se koriste najčešće su: sublimaciona štampa, sito štampa na majicama, flexs i
flok štampa. Za šta se odlučiti je najbolje doneti odluku nakon savetovanja sa majstorom, koji
će na osnovu opisa namene majice i količine koja se poručuje izneti najbolje preporuke.

Štampa na šoljama – digitalna štampa u ovom slučaju je kvalitetna i postojana. U ponudi se
može naći veliki broj različitih šolja po bojama, zaprimini, veličini i obliku. Tu su pored samih
šolja još krigle, termos boce, manje činije. Najčešće su šolje koje imaju belu boju kao
osnovnu, ali se u ponudi mogu naći sve druge boje ali po malo višim cenama.

Neka osnovna podela kako i zašto se štampaju šolje najšeće su personalizovanje,
promotivne ili za potrebe ugostiteljskih lokala. Personalizovane šolje se rade u jednom ili par
primeraka, za ličnu upotrebu ili kao poklon za prijatelje. Promotivne se rade u sklopu nekih
reklamnih kampanja, kao jednostavan i efektan način da se lako i brzo proširi priča o
predmetu ili usluzi za koju se radi kampanja. Za ugostiteljske lokale se obično radi štampa
radi brendiranja i prepoznatljivosti lokala.

Veoma zanimljiv su artikal takozvane magične šolje. Kod njih se štampa radi iz dva prolaza,
sa tim da poslednji sloj ima tu osobinu da postane u određenoj meri transparentan kada se
zagreje. Na taj način se vidi jedna slika ili poruka dok je šolja prazna, a kada se u nju uspe
neki topao napitak gornji sloj postane providan prikazujući na neko vreme sliku ili poruku
ispod. Tematike slika i ilustracija su uglavnom šaljive prirode, a kada se gornji sloj ohladi
providnost polako slabi, dok jačina boje postaje bolja.

Boje i sam način kako se nanose čitav odštampan motiv čine veoma otpornim na pranje,
deterdžente i visoke temperaure u priličnoj meri. Najčešće se štampa obavlja pomoću termo
prese, ali postoje još neke metode kao što je pomoću vakuma. Ovaj metod sa vakumom je
veoma zgodan i za druge keramičke predmete, jer štampani motiv odlično pristaje uz površinu
predmeta.

Fascikle – ovo je jedan od elemenata koji se dosta koristi zbog svoje svoje praktičnosti. Kako
je dostupan u velikoj meri u svakodnevnom životu, a prosto nezaobilazan u poslovnoj sferi,
prepoznata je mogućnost da se štampom na fasciklama omogući bolja promocija brendova.
Pored standardne opcije da se štampa obavi sa spoljne strane, tu je i opcija da se i na
unutrašnjoj strani obavi štampa što je veoma korisno kada treba da neka uputstva budu
dostupna onima koji će fascikle da koriste.

Kod njih je specifično to što se koristi karton, on ima obično oko 300 grama. Međutim na
specijalni zahtev se mogu napraviti i od drugih materijala i da budu drugačijih dimenzija što će
povećati njihovu vidljivost tokom korišćenja. Kada su u pitanju redovne fascikle dostupne su
opcije da se nakon završenog štampanja odradi plastifikacija što će ih učiniti dodatno
izdržljivijim tokom perioda korišćenja.

Prilikom isecanja na njima se može kreirati dodatni džepić za postavljanje manjih elemenata
kao što su vizit karte. Pomoću štampe ovaj detalj se može fino naglasiti.

Koverte – jedan od veoma moćnih alata u promociji su i koverte sa štampom koja je
posvećena nekom povodu. Digitalna štamparija može da ih kvalitetno napravi u manjem
tiražu, sa odličnim kvalitetom otiska. Na taj način pored redovnog brendiranja koje se radi
tako što se odštampa logo firme se može postići mnogo bolji efekat. Jednostavno slika na
koverti bude u skladu sa povodom kojim se šalje pismo.
U standardnom izdanju funkcija koverte je da zaštiti pismo, kako od radoznalih očiju tako i od
mehaničkih oštećenja. Pomoću digitalne štampe koverta brzo i kvalitetno može postati i
efikasan način za promociju i jačanje brenda.

Pored standarnih koverata koje su uobičajne na tržištu, mogu se napraviti i specijalne verzije,
kako po dimenzijama tako i po materijalu od čega su napravljene.

Memorandumi – ovaj format je uobičajan u poslovnom svetu. Uobičajno je da ga svaka firma
ima i da je jedinstven. U osnovi se pri vrhu lista papira nalazi logo firme i ispisane sve bitne
informacije vezane za firmu. To su naziv firme, adresa, brojevi telefona, email, veb sajt.
Kako se u današnje vreme za komunikaciju više koristi email, najčešće ne postoji više
potreba za velikim količinama memoraduma u firmi. To je otvorilo vrata da se pri njegovom
štampanju veću ulogu odradi digitalna štamparija. Može se po povoljnoj ceni dobiti manji broj
primeraka, koji u isto vreme budu odličnog kvalliteta, što dodatno pozitivno utiče na
predstavljanje vaše firme.

Nalepnice – su jedan element koji se koristi na mnogo načina, tako imamo nalepnice za
proizvode, za flaše, kozmetiku, tehničku robu, nalepnice upozorenja i obaveštenja. Mogu da
se koriste isečene u pravilnim oblicima ili pomoću katera da se iseku nepravilni oblici.
Zbog velike mogućnosti primene spadaju u nešto što se štampa u velikim tiražima, međutim
ponekad je potrebna i manja količina. Tu se veoma dobro pokazala digitalna štampa, na
jednostavan način se može dobiti probni otisak, a brzo se može odraditi štampa manje
količine nalepnica.

Štampa se može obavljati na samolepljivom papiru ili na PVC folijama, već prema potrebi.
Bez obzira kako se i na čemu radi štampa nalepnica potrebno je posvetiti pažnju da se
priprema za štampu odradi kvalitetno. Što se tiče cena štampe digitalna štamparija se retko
odluči da ih iskazuje unapred jer se pokazalo da svaki klijent želi nalepnice u drugim
dimenzijama i tako je nezgodno formirati jedinstveni cenovnik.

Promotivni materijal -pored navedinih predmeta, postoji još čitav niz opcija kada je u pitanju
ono što se može odraditi sa digitalnom štampom. Ovde spadaju olovke, upaljači, kišobrani,
USB stikovi, promotivne kese, bedževi, poverbank, privesci i još mnogo toga.
U pitanju je materijal koji se deli tokom određenih promotivnih aktivnosti, najpepoznatljiviji su
svakako sajmovi. Bez obzira o čemu se radi na svakom od ovih proizvoda se traži jasan
otisak onoga što je odštampano i da to bez velikih izmena može dugo da traje.

Kako se radi priprema za štampu

Ukratko se može reći da se priprema radi na kompjuterima, a malo opširnije je da se koriste
programi kao PhotoShop,Corel Draw, Adobe Illustrator, InDesign i QuarkXPress. Ovo su
najčešći a ima ih još koji se koriste. Ukoliko sami poželite da odradite pripremu za štampu, a
da nemate iskustva sačuvajte orginal dokument koji ste napravili, ali ga snimite i kao PDF
(press quality). Mada iskreno bi bilo najbolje da se čujete sa onima koji će štampu raditi i da
se sa njima posavetujete.

Pored navedenih programa za pripremu grafike koriste se i specijalizovani programi koji su se
isporučili uz mašine za štampanje. Ovo su izuzetno moćni pomoćnici kada je u pitanju
digitalna štampa, ali ime je nedostatak taj što su specijalizovani samo za jednu mašinu.
Prilikom pripreme za štampu je poželjno da je rezolucija 300 dpi, jer to daje lep prikaz.
Prilikom pripreme postoje neke stvari koje se ne vide na gotovom dokumentu, kao što su na
primer cajtne, big linije, paleta boja, margine i slično. Tako da da napraviti dizajn brošure na
primer nije isto što i pripremiti fajl za štampanje brošure. Postizanje najboljih rezultata, ušteda
novca i vremena se postiže angažovanjem profesinalaca.

Treba i posebno napomenuti da se nikako ne mogu smatrati pripremom za digitalnu štampu
crteži nacrtani rukom na papiru, ili na kompjuteru korišćenjem Worda, PowerPointa ili Excela.
To su samo idejne skice i mogu da pripomognu onima koji će da odrade pravu pripremu za
štampu.

Svaka digitalna štamparija uglavnom ima osobu koja za vas može odraditi pripremu za
štampu. Ukoliko vi imate neki materijal ili ideje to je dobra stvar, a ako ne i to nije veliki
problem jer se sve može pripremiti od nule. Ukoliko i nemaju zaposlenu osobu za taj posao,
mogu da vam preporuče neke osobe koje mogu da za vas obave pripremu materijala za
štampanje.

Kad je u pitanju digitalna štampa treba određenu pažnju posvetiti i fontovima koji se koriste.
Ovaj detalj je bitan i ako mu se ne posveti određena pažnja, nakon odrađenog štampanja se mogu primetiti nepravilnosti u natpisima. Najčešće ili nedostaju neka slova ili budu zamenjena
smešnim simbolima. Umesto redovnih fontova koji dolaze sa operativnim sistemom, koriste
se True Type fontovi. Sreća je da se u procesu digitalne štampe relativno lako može napraviti
probni otisak, te da se na vreme mogu uočiti potencijalni nedostatci.

Na kraju ovog segmeta da ponovimo da je neophodno se posavetovati sa onima koji će raditi
štampu, ako baš želite da sami odradite pripremu. Postoji čitav niz različitih podešavanja, koje
je potrebno ispoštovati da bi tako pripremljen digitalni fajl mogao na odgovarajući način da se
odštampa na mašini.

Sa čime se štampa – mašine

Digitalna štampa je veoma šarenolika po pitanju mašina koje trebaju da se koriste. Za sve je
karakteristično da omogućavaju da se odradi štampa manjih tiraža za kratko vreme i da se
dobije odličan krajnji rezultat. Koja će se mašina koristiti zavisi na čemu se štampa, koja se
tehnika koristi i koje se boje upotrebljavaju.

Treba obratiti pažnju da se uvek teži poboljšanju produktivnosti i podizanju kvaliteta same
štampe. Iz tog razloga se na tržištu pojavljuju konstatno novi modeli sa poboljšanim
osobinama. Međutim ne možemo da preskočimo dalje a da ne spomenemo značaj dobro
obučenih radnika koji će omogućiti da se mašina iskoristi na optimalan način.

Osnovni su multifunkcionalni štampači u koloru, koji mogu štampati na papiru uobičajne
gramaže. To je zgodno za brošure, flajere, knjige koje se rade u malim tiražima. Tu su i
digitalni štampači namenjeni za papire veće gramaže koji se mogu koristiti za vizit karte.
Obavezna oprema su ploteri i kateri, da li odvojeni ili integrisani. Omogućavaju štampu na
velikim formatima što je zgodno kada se rade foto tapete ili nalepnice velikih dimenzija za
izloge.

Kada je u pitanju digitalna štampa na majicama tu je karakteristična upotreba termo presa uz
pomoć kojih se naknadno vrši obrada odštampanog motiva. Posledica tog postupka jeste da
se boje bolje integrišu sa materijalom na kojem je štampa obavljena.
Treba spomenuti mašine za sublimacionu štampu, zatim termo prese za štampanje na šolje.

Digitalna štamparija treba da ima i čitav niz mašina koje pomažu da se dodatno obrade
materijali koji se odštampaju. Tu spadaju mašine za povezivanje, toplo korišenje ili heftanje.
Zatim mašina koja će obaviti savijanje tehničkih crteža na pravilan način. Potrebne su prese
za plastificiranje – laminatori, noževi za isecanje, skeneri za veće formate papira.

Boje koje se koriste

Zahtevi koji se postavljaju u ovoj sekciji jeste da se snizi cena boja koje se pojavljuju na
tržištu, a da se istovremeno poboljša kvalitet onoga što se odštampa. Istovremeno bitno je da
su bezopasne za ljude, ali istovremeno da što je moguće manje vrše zagađenje životne sredine. Ovo može delovati kao prazna priča, međutim konkurencija je takva na tržištu da se
svi trude iz sezone u sezonu izaći da boljom ponudom.

Spisak grupa boja koje koristi digitalna štamparija nije prilično širok: eko solventne boje,
solventne boje, sublimacione boje, UV boje. Pored ovih boja mogu da se koriste i PVC folije
za potrebe izrade nalepnica ili na primer radi štampe na majicama.

Trenutno se pojačava trend upotreba boja za digitalnu štampu koje su na vodenoj bazi. Bez
obzira koji je tip boje u pitanju, sve one dolaze sa dobrim garancijama od strane proizvođača,
ako se štampanje sa njima obavi na odgovarajućim mašinama i predviđenim uslovima. Što
nas opet dovodi do toga da spomenemo da je dobar majstor za digitalnu štampu neophodan,
jer će znati kako da posao odradi na kvalitetan način.

Pored boja za digitalnu štampu se koriste i lakovi te neke vrste folija koje pomažu da se
postigne željeni izgled. Ovo je posebno korisno kada želimo da štampani motiv ima i
određenu teksturu, a ne da bude samo gladak.